נסה לשנות את צבע המסך:

טיפול בשיטת אירלן עם שקפים ומשקפיים מסנני צבע

ורד יהב - מכון יהבים

ורד יהב - מכון יהבים

מאבחנת אירלן מוסמכת

מה ההבדל בין שקפים למשקפיים בטיפול בשיטת אירלן?

תסמונת אירלן היא תופעה הקשורה להפרעה בעיבוד המידע החזותי. אמנם, לכאורה, היא עשויה להיות מאופיינת כבעיית ראייה, אלא שבפועל, המדובר בקושי של יכולות המוח לעבד את המידע החזותי. 

תסמונת אירלן נוטה להתגלות כגנטית, וכיום, אבחונה אינו מתבצע באבחונים הסטנדרטיים הקיימים במערכת החינוך או בבדיקות הרפואיות השגרתיות. וזאת, למרות שתסמונת אירלן עלולה להשפיע על כל תחומי החיים של הלוקים בה, החל מהתפקוד הלימודי של הלוקים בה הלומדים במסגרות החינוך השונות ועד להשפעתה על חוסר יכולתו של האדם להתרכז בעבודתו בגיל מבוגר יותר.

במשך עשרות שנים, לא זוהתה התסמונת כ"תופעה" בפני עצמה, וכתוצאה מכך, נמנע מהלוקים בה לקבל את האבחון והטיפול שעשוי היה לשפר את איכות חייהם ואף להשפיע, במידה ניכרת, על מהלכם.

כיצד מאובחנת תסמונת אירלן?

תהליך אבחון תסמונת אירלן המבוצע כיום מורכב משני השלבים הבאים:

בשלב הראשון נערך אבחון הכולל התאמת שקפים צבעוניים ייחודיים וייעודיים, בשלב הראשון, מוודאים בדרכים שונות כי הנבדק אכן סובל מתופעותיה המוכרות של התסמונת, ובמידת הצורך, מותאמים לו השקפים המתאימים על מנת להקל עליו את הקריאה.

בשלב השני, יותאמו ללוקה בתסמונת משקפיים מיוחדות שעדשותיהן מסננות צבע. משקפיים אלו עשויות לשמש את האדם לאורך כל שעות היום, כשהם משפרות לו, בנוסף ליכולות הקריאה, גם את הרגשתו הכללית, (דרך ההפחתה בכאבי ראש, במיגרנות ובעייפות המאפיינים את התסמונת) את יכולות הקשב והלמידה, את תפישת העומק ואף מגדילות את שדה הראיה – כולם, כאמור, בעיות מוכרות שאיתן מתמודדים אנשים עם תסמונת אירלן.

טיפול בשיטת אירלן

תסמונת אירלן הינה תסמונת ה"מתחזה" כהפרעת ראיה, אולם, למעשה, השפעתה על הלוקים בה אינה מסתיימת אך ורק בליקוי בראיה, אלא נוגעת לכל אחד מתחומי החיים, בין אם המדובר בהשפעה פיזית ישירה (כבעיה בתפישת העומק) ובין אם היא תוצאה עקיפה יותר (למשל, התנהגות שאינה תקינה כתוצאה מתסכולים הנגרמים מפערים לימודיים וחברתיים שנפתחו אצל הלוקה בתסמונת בעטייה). 

כמו בכל תחום, לאבחון הראשוני ישנה חשיבות מרובה בכל הנוגע לטיפול ולהתייחסות בהמשך הדרך, ולכן, למרות שהאבחון אינו חלק מהבדיקות הסטנדרטיות של המערכות השונות, כדאי לייחס להן את המשקל הנכון במטרה לשפר את איכות חייו של הלוקה בתסמונת.

מכון אירלן יהבים לטיפול בתסמונת אירלן

אירלן יהבים הנו מרכז ייחודי לאבחון בעיות קשב וריכוז הפועל מתוך מכון יהבים ללימודים אקסטרניים בגדרה. פעילות המרכז משלבת אבחונים לאיתור בעיות קשב וקשיים לימודיים ובראשם אבחון וטיפול בשיטת אירלן. 

מבדקי אירלן מתקיימים בגדרה ובתל אביב בתיאום מראש.

תסמינים לתופעת אירלן

  • רגישות לאור – כל אור בהיר בין אם מדובר באור השמש, או מנורת פלורוסנט או אפילו אורות של רכב בלילה. כל אלה עלולים לייצר אי נוחות שתשתפר עם טיפול בשיטת אירלן
  • קשיי קריאה – שיטת אירלן לא תתקן קשיי קריאה הנובעים מראייה לקויה אלא קשים הנובעים מבעיית עיבוד חזותי המשפיעה עלהקריאה.
  • קשיי קשב וריכוז – לכ 30% מאוכלוסיית מהסובלים מבעיית קשב וריכוז ונוטלים ריטלין ניתן לעזור באמצעות השיטה
  • כאבי ראש – כאבי ראש ומיגרנות הנובעים מרגישויות שונות לאור ומקושי בעיבוד חזותי ומאמץ תוך עיני בעקבותיו.
  • מתח ועייפות  – הנגרמים חוסר היכולת והמאמץ האדיר הכרוך בישיבה ממושכת מול מחשב או חומר קריאה כאשר קיימת בעיה בעיבוד החזותי.
  • עיוותי דפוס ועיוותים סביבתיים – טקסט קופץ או זוחל, מילים מתערבבות ותחושה שלא ניתן להבין מה כתוב. משקפיים לא עוזרות? כנראה הבעיה היא בעיבוד החזותי.

שאלונים לאבחון עצמי של תסמונת אירלן

האם אני סובל/ת מתסמונת אירלן? מלאו את השאלון וגלו. ניתן לשלוח אלינו בלחיצת כפתור!

גלילה לראש העמוד