נסה לשנות את צבע המסך:

ורד יהב - מכון יהבים

ורד יהב - מכון יהבים

מאבחנת אירלן מוסמכת

קושי בעיבוד מידע חזותי והשפעתו על תסמונת אירלן

הפרעות קשב וריכוז והפרעות למידה שונות, עלולות לנבוע מכל מיני בעיות כמו דיסלקציה ו…. קיימות הפרעות קשב הנגרמות בשל קושי בעיבוד מידע חזותי שאנו קולטים, שזה בעצם היכולת, או חוסר היכולת של המוח לעבד מידע חזותי. 

עד לפני מספר שנים ילדים ומבוגרים שהיות סובלים מקושי בעיבוד המידע החזותי היו מקוטלגים כבעלי הפרעת קשב ומופנים לטיפולים שפשוט לא היו עוזרים. כיום אנחנו יודעים כי קושי כזה, הנובע מחוסר היכולת לעבד מידע חזותי נובע מתסמונת אירלן, ניתן לפתרון באמצעות אבחון וטיפול.

תסמונת אירלן יכולה להשפיע על כל תחומי החיים ובכל גיל. היא עלולה לפגוע בתפקוד הלימודי, בין אם בתיכון או ביסודי ויכולה גם להתבטא במקום העבודה עקב יכולת להתרכז ולשבת בשקט לאורך זמן.

מדובר בתופעה שהמודעות אליה חדשה יחסית ולכן ילדים ומבוגרים רבים אינם מופנים כלל לאבחון מתאים שיאתר אותה. 

במקום זאת, הם מופנים לאבחונים שמקטלגים אותם כסובלים מהפרעות קשב וריכוז או ליקויי למידה, כשכל הנושא של תופעת אירלן נותר ללא מענה וטיפול ולכן גם ההישגים שהם מצליחים להגיע אליהם, הם חלקיים בלבד.

מהם מאפייני קושי בעיבוד מידע חזותי באים לידי ביטוי בתופעת אירלן?

תופעת אירלן מורכבת מכמה מאפיינים:

  • רגישות לאור – וכתוצאה מכך תחושות עייפות, סחרור, חוסר מנוחה, חרדה ועוד.
  • קשיי כתיבה – שגיאות כתיב, קושי בהעתקה, כתב לא אחיד
  • תפיסת עומק ומרחק לקויה – קשיים בנהיגה, הליכה והתנהלות מסורבלת
  • קשיים בקריאה – אותיות שנדמה כי זזות, דילוג על מילים ושורות, קריאה מהוססת, קריאה באור עמום, התעייפות מקריאה
  • קשיי קשב וריכוז המאובחנים בטעות כ ADHD, כולל קשיי התארגנות, חוסר מוטיבציה, טעויות, ציונים נמוכים ועוד.

לאור המאפיינים הללו הקשורים לסוגי קושי בעיבוד מידע חזותי, קל להבין מדוע מבלבלים את תופעת אירלן עם הפרעות למידה וקשב וריכוז. אך אבחון נכון ומדויק של התופעה והבנה כי קיים קושי אותנטי בעיבוד חזותי, יכול למנוע מצבים של טיפול לא מתאים, כמו מתן תרופות חריפות שנועדו להילחם בהפרעות קשב וריכוז.

תופעת אירלן – אבחון וטיפול

לאחר שמאבחנים את תופעת אירלן, ניתן לטפל בסוגי קושי בעיבוד מידע חזותי בקלילות, ביעילות וללא שימוש באמצעים פולשניים או תרופות. 

הפתרון לנושא של תופעת אירלן הוא שימוש בשקפים צבעוניים, המקלים על מאפייני התופעה: קשיים בקריאה וכתיבה, התמצאות במרחב, כאבי ראש, רגישות לאור וכדומה. בנוסף, ניתן להתאים את עדשות המשקפיים לשיטת אירלן, על-ידי סינון של אורכי גלי האור והצבע המייצרים את ההפרעות של תופעת אירלן.

שאלונים לאבחון עצמי של קושי בעיבוד מידע חזותי במסגרת תסמונת אירלן

האם אני סובל/ת מתסמונת אירלן? מלאו את השאלון וגלו. ניתן לשלוח אלינו בלחיצת כפתור!

גלילה לראש העמוד